Accessibility menu

Contrast settings

Link highlights

Font size

Spacing

Dyslexic friendly

Large cursor

Sitemap

Default settings
Exhibitions
Archive

Picasso Dali Goya Tauromachia – walka byków

24.07.2014 - 16.11.2014


Picasso Dali Goya Tauromachia – walka byków / 24.07.2014 - 16.11.2014

Picasso Dali Goya Tauromachia – walka byków / 24.07.2014 – 16.11.2014

Motywem przewodnim wydarzenia stała się postać byka – zwierzęcia symbolizującego siłę i odwagę, a także nieodłącznie z nim powiązana i owiana szeregiem metaforycznych znaczeń – tauromachia.

Organizowana przez Galerię Miejską we Wrocławiu wystawa gościć będzie we wrocławskim Muzeum Architektury w dniach 24 lipca – 16 listopada 2014 roku. Kuratorzy położyli zasadniczy nacisk na dorobek graficzny tytułowych twórców, gdyż to w nim najsilniej objawiła się tematyka tauromachii. Mimo to, na ekspozycji nie zabraknie również prac ceramicznych i rzeźbiarskich, stanowiących komplementarny element programu wydarzenia. Zbiory pozyskano z wielu znamienitych kolekcji, w tym przede wszystkim z Fundación Picasso Museo Casa Natal z Malagi oraz prywatnych zbiorów przyjaciółki Picassa, Lucii Bosé.
Walki byków i związana z nimi corrida to barwny i zarazem kontrowersyjny element kultury Hiszpanii, który zmieniał się na przestrzeni wieków, przybierając stopniowo cechy wyrafinowanego rytuału. To także widowisko, którego okrucieństwo od lat wzbudza wiele emocji. Wrocławska wystawa jest wędrówką po historii tego zjawiska, uwzględniającą fakty oraz narosłą wokół niego mitologię, a także prezentacją procesu ewolucji corridy i mnogości czynników wpływających na ten fakt. Różnorodność doznań zapewnią też tytułowi mistrzowie, gdyż każdy z nich ujął problem tauromachii w odmienny sposób.

Wystawę otwiera cykl rycin projektu Francisca Goi zatytułowany Tauromachia, wykonany w technice akwaforty, akwatinty i suchej igły. Artysta za sprawą czterdziestu kompozycji ukazał nie tylko historię walk byków w Hiszpanii, lecz również większość znanych w jego czasach technik zadawania śmiertelnych ciosów przez toreadorów w trakcie corridy, która w niewielkim tylko stopniu przypominała współczesne widowiska tego typu. We Wrocławiu zostanie zaprezentowana siódma edycja tej serii, odbita z oryginalnych płyt w 1937 roku i sprezentowana przez rząd Republiki Hiszpańskiej pisarzowi Ernestowi Hemingwayowi, wielkiemu miłośnikowi walk byków.

Francisco de Goya y Lucientes, Tenże Ceballos na arenie w Madrycie, siedząc na byku atakuje krótką lancą drugie zwierze, 1814-1816

Bez wątpienia to prace Pabla Picassa zdominują wrocławski pokaz, ukazując nie tylko kunszt i niebywały talent artysty, lecz również jego wszechstronność i swobodę, z jaką stosował coraz to nowe techniki artystyczne. W dorobku graficznym artysty istotne miejsce zajmuje prezentowany we Wrocławiu cykl jedenastu litografii pt. „Byki” powstałych na przełomie 1945 i 1946 roku, na których Picasso stopniowo kubizując i syntetyzując ciało zwierzęcia, starał się wydobyć esencję jego kształtu. Przewidziano także ekspozycję serii akwatint pt. Tauromaquia, wydanych w słynnym paryskim atelier Rogera Lacourière w 1959 roku i stanowiących hommage dla żyjącego w XVII wieku matadora Jose Delgado. Picasso dał się również poznać jako autor ilustracji inspirowanych treścią dzieł literackich, z których pokazywane będą dwa cykle: Carmen z 1949 roku oraz Le Cocu magnifique z roku 1968. Dopełnieniem tych serii staną się wybrane ryciny ze słynnej Suity Vollarda, zamówionej u Picassa przez jednego z najsłynniejszych kolekcjonerów sztuki XIX i XX wieku – Ambroise’a Vollarda. Oprócz wielu pojedynczych kompozycji, ukazujących toreadorów, byki i corridę, wrocławską wystawę wzbogacą linoryty z kolekcji Lucii Bosé oraz prace ceramiczne artysty o podobnej tematyce, które wykonywał przy współpracy ze uznanym studiem Madoura w Vallauris.
Pablo Picasso sięgał także po medium sztuk wizualnych, chcąc wyrazić swoje polityczne poglądy. Cykl Sueno y mentira de Franco z 1937 roku, reprezentowany we Wrocławiu przez wybrane ryciny, zrodził się z chęci dostarczenia finansowego wsparcia Republice Hiszpanii w walce z generałem Franco. W tych okolicznościach i czasie powstała również jedna z najważniejszych prac artysty – Guernica. Na wystawie eksponowane będą faksymile rysunków przygotowawczych do tej kompozycji oraz karton wykonany w 1955 roku pod nadzorem Picassa przez Atelier de la Baume/Dürbach, służący za wzór dla tapiserii, będącej wierną kopią Guerniki.

Pablo Picasso, Byk, stan V, litografia, 24.12.1945, 30×43 cm, kolekcja Casa Natal, Malaga, Hiszpania

Z kolei słynny surrealista Salvador Dali postrzegał walkę byków bardziej w kategoriach magicznego rytuału, konfrontacji ze zwierzęciem mającej wymiar estetyczny, stąd prace wystawiane we Wrocławiu takie, jak Walka byków nr 1 czy Walka byków nr 3 świetnie oddają nie tylko nieprzenikniony świat wyobraźni artysty, lecz również jego osobistą wizję tauromachii. Ponadto na uwagę zasługują jego kreacje rzeźbiarskie, w tym przepełniony melancholią Minotaur czy też niezwykle dynamiczna Carmen.
Po śmierci generała Franco w 1975 roku wieszczono rychłą śmierć corridy, jako rozrywki kojarzonej z latami terroru. Jednak ilość organizowanych w Hiszpanii walk byków wcale nie zmalała. Ich przeciwnicy podkreślają nieuzasadnione okrucieństwo tej formy rozrywki, podczas gdy zwolennicy podnoszą konfrontację człowieka z dzikim zwierzęciem do rangi sztuki i pełnego pasji wydarzenia. Wrocławska wystawa za sprawą prezentowanych dzieł z pewnością zmusi do refleksji nad tym rytuałem, dostarczy wielu estetycznych przeżyć i pozwoli zgłębić bogate tradycje Hiszpanii.

Salvador Dali, Walka byków nr 3, litografia, 1965, 55×75 cm, edycja 188.300, Phillis Lucas Gallery

Kuratorami wystawy są Serena Baccaglini, Monika Burian Jourdan, Mirosław Jasiński.

Picasso Dali Goya. Tauromachia – walka byków
Muzeum Architektury we Wrocławiu, ul. Bernardyńska 5.
Wystawa otwarta w dniach 24 lipca -16 listopada 2014.





Zobacz zdjęcia z wernisażu:
https://www.facebook.com/galeria.miejska/photos/?tab=album&album_id=676454585764291



Galeria Miejska we Wrocławiu
ul. Kiełbaśnicza 28
50-109 Wrocław

(71) 344 67 20
biuro@galeriamiejska.pl

Kule - projekt Lech Twardowski, wykonanie Wiesław Waszkiewicz
Logotyp - Marta Płonka