35 lat temu w Galerii Miejskiej we Wrocławiu Jacek Jarczewski prezentował swój, obroniony zresztą z wyróżnieniem, malarski dyplom. Dziś, już jako profesor wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, eksponuje on w tym samym miejscu swój wieloletni twórczy dorobek – przekrój obrazów zrealizowanych w autorskiej technice malarstwa haptycznego
Prezentowana w przestrzeniach wrocławskiej Galerii Miejskiej od 27 października wystawa UWAGA DOTYKAĆ! Malarstwo haptyczne Jacka Jarczewskiego ukazuje konkretne etapy rozwoju indywidualnej metody twórczej, którą artysta wypracował w trakcie swojej ponad 30-letniej praktyki. W salach ekspozycyjnych zawisły bowiem zgeometryzowane kompozycje z początków artystycznej drogi malarza, ale także zdominowane przez płynny gest dzieła z pochodzące z wczesnych lat dwutysięcznych czy, w końcu, obfitujące w dynamiczną formę i kolor prace z ostatnich lat.
Swoim malarstwem Jarczewski pobudza nie tylko zmysł wzroku, ale także – w równej mierze – zmysł dotyku. Wewnętrzne doznania wyraża on bowiem nie tylko w barwie, formie i kompozycji, ale też w fakturze, która – w zależności od zapisywanych na płaszczyźnie emocji – może zarówno zaskakiwać swoją dynamiką i ekspresją, jak i tworzyć regularne, harmonijne układy linii. Dlatego też malarz buntuje się przeciwko rygorom obowiązującym powszechnie przy oglądzie dzieł sztuki – aby móc jak najdokładniej uwidocznić emocjonalny klimat swoich obrazów, zaprasza on widzów do ich bezpośredniego dotykania.
Nieustanne rozwijanie swojej strukturalnej metody twórczej zagwarantowało Jarczewskiemu również status eksperymentatora. Bada on rozmaite płaszczyzny malarskie oraz niekonwencjonalne tworzywa. Pozwala też swoim obrazom i ich materii poddawać się upływowi czasu. Szukając styku na linii natury i sztuki, z pełną akceptacją twórca odnosi się na przykład do kolonizowania własnych prac przez pleśń czy też ich trawienia przez substancje żrące.
Kurator wystawy, Mirosław Jasiński, w koniecznym dla oglądu twórczości Jarczewskiego połączeniu zmysłów doszukuje się powrotu do praźródeł malarstwa. Wspominając o szczególnej „geologii” obrazów artysty, podkreśla on, iż: […] przecież rysunki naskalne i jaskiniowe tworzono, wykorzystując naturalne geologiczne struktury kamienia, fakturę skóry czy kości.
Ekspozycję można będzie oglądać do 18 listopada 2023 roku.
Kurator: Mirosław Jasiński