Projekt Kury Julii Curyło to instalacja składająca się z kilkunastu sztuk kur pneumatycznych. Projekt ma formę otwartą – galerii kur, wciąż powiększanej o nowe rzeźby. Kury wypełnione powietrzem, pokryte nadrukiem przedstawiającym najciekawsze zjawiska sztuki kobiecej i feministycznej zarówno w Polsce jak i na świecie składają się na nowoczesną i groteskową formę wystawy malarstwa „kobiecego”.
Wybór artystek i ich prac jest subiektywny –są to postaci
i dzieła w jakiś sposób znaczące dla Curyło. Niezwykle ważna jest sama forma wizualna danej pracy – artystka wybrała obiekty, które przemawiały do niej formalnie. Fragmenty dzieł pokazanych na Kurach to cytaty, elementy lub interpretacje. Artystka nawiązała do twórczości Artemizji Gentileschi, Mary Cassat, Suzanne Valadon, Louise Bourgeois, Soni Delaunay,Fridy Kahlo, Lee Krasner, Pauli Modersohn-Becker, Georgii O’Keeffe, Niki deSaint Phalle, Mariny Abramovic, Yoko Ono, Barbary Kruger, Jenny Holzer, Shirin Neshat, Aliny Szapoczniko, i Natalii LL.Większość wybranych prac mówi o kobietach i dotyka ich problemów.
Forma kury została zastosowana w związku z powszechnym użyciem frazeologizmu „kura domowa” na określenie kobiety, której rola sprowadza się do zajmowania się gospodarstwem domowym. Określenie to jest pejoratywne, ponieważ wpisuje się w nie zarzut zaściankowości, zniewolenia i zasiedzenia w schematach. Kura domowa (ptak) to gatunek, który nie występuje w środowisku naturalnym – został sztucznie stworzony z myślą o hodowli na jaja i mięso. Curyło poprzez naniesienie na Kury przedstawień sztuki „kobiecej”,zamienia je w „kury ozdobne” – naznaczone sztuką. Potęguje to kontrast między sztuką – przejawem kultury wysokiej a „kurą domową”, schematycznie przypisywaną kobiecie rolą, a także zwraca uwagę na inną kwestię – stereotypowego uznawania sztuki kobiet właśnie za ozdobną, dekoracyjną, ładną i łatwą w odbiorze, czemu w sposób oczywisty przeczą fragmenty prac – często niepokojących, niełatwych i wymagających. Wybór artystek jest przekrojowy – na kurach znalazły się prace malarek, rzeźbiarek i artystek video pochodzących z różnych kultur i czasów. Potęguje to wrażenie ciągłej walki kobiet o przynależne im miejsce w świecie i historii a także pokazuje zmiany, które dokonywały się właśnie dzięki pracy kolejnych pokoleń kobiet. Jednak poprzez umieszczenie prac na kurach, przekaz staje się mniej poważny, bardziej sarkastyczny. Mówienie bowiem o sztuce kobiet czy sztuce feministycznej pokazuje, że nadal silne są kanony ustalone przez homocentryczną historię sztuki a mówienie o sztuce kobiet jako odrębnej kategorii jest braniem udziału w grze, której reguły napisali mężczyźni.
Wybrano prace artystek, które w jakiś sposób przyczyniły się do złamania przypisywanych im schematów i obowiązków oraz które jako pierwsze głośno i bez obaw mówiły o problemach kobiet a także o ich ciałach. Wreszcie kury niosą konotacje nie tylko z kurami domowymi. W języku angielskim kura – „chick” – jest określeniem na atrakcyjną dziewczynę, potocznie „laskę”, będące określeniem uprzedmiatawiającym opisywaną osobę.
Seria kur jest niekończącą się grą z kontekstem,stereotypem i widzem, który odkrywa kolejne przestrzenie znaczeniowe.
http://www.youtube.com/embed/_2sQ10GHWlI
Wszyscy miłośnicy Kur mogą zacząć polowanie. Obiekty Julii Curyło można oglądać w trzech różnych lokalizacja.
Z kurą Yoko Ono można zjeść lunch w Art Food Gallery. Mary Casat będzie towarzyszyć spacerowiczom podczas przechadzek po Wrocławskim Centrum Kongresowym przy Hali Stulecia. Dalszy spacer z widokiem na pergole umilą Państwu dobrze już znane kury miedzy innymi Natali LL, Jeny Holzer lub Pauli Modershon-Becker. Podczas wieczornego odpoczynku w lobby hotelu Monopol towarzyszyć będzie Państwu Kura Artemisi Gentileschi.