Od 28 stycznia przestrzenie Galerii Miejskiej we Wrocławiu wypełnia sztuka Eugeniusza Minciela. Obok najnowszych dzieł malarskich, artysta pokazuje serię wykonanych w latach 80., nieprezentowanych wcześniej grafik.
Eugeniusz Minciel debiutował jako artysta w latach 80. XX wieku. Nic więc dziwnego, że jego wyrosła na gruncie dominującej wówczas w Polsce Nowej Ekspresji, sztuka, naznaczona jest silnie ekspresyjnym gestem, który dziś niejako stał się znakiem rozpoznawczym dzieł twórcy. W ciągu kolejnych dekad artystycznej działalności Minciel stopniowo odchodził od przedstawieniowości, rozwijając jednocześnie abstrakcyjny język malarski. Przez lata intensywnie eksperymentował z kolorystyką i formą, sukcesywnie poszerzając własny arsenał środków wyrazu. W obszarze malarskiego gestu Minciel swobodnie lawirował pomiędzy surowością geometrycznych kształtów i harmonią płynnych linii, a dynamiką gwałtownych, niedbałych pociągnięć pędzla. Najnowsze prezentowane na wystawie W spirali otchłani krążą obrazy artysty ukazują szeroki zakres formalnych poszukiwań artysty, tym bardziej widoczny w konfrontacji z jego pracami graficznymi pochodzącymi z lat 80.
W obszarze treściowym twórca skupia się na procesie wizualnego dokumentowania własnych, najmniej uchwytnych odczuć i emocjonalnych impulsów. Posługując się sztuką jako medium do odbywania głębokich, introspektywnych podróży, Minciel zwraca się ku wewnętrznej naturze rzeczy, o której w tekście O duchowości w sztuce tak obszernie pisał Wassily Kandinsky. W tym wymiarze twórczość artysty posiada więc autoterapeutyczny charakter.
Tytuł organizowanej we wrocławskiej Galerii Miejskiej wystawy W spirali otchłani krążą pochodzi z jednej z lakonicznych poezji Minciela. Czerpiąc z rozważań wspomnianego rosyjskiego abstrakcjonisty, twórca z Księżyc w swojej sztuce korzysta bowiem ze strategii kompozycyjnych właściwych takim dziedzinom artystycznym, jak literatura czy muzyka. Widoczne jest to przede wszystkim w charakterystycznej metodzie stopniowego nawarstwiania na płótnie form i kolorów. Artysta nie tylko poddaje materiał malarski skrupulatnym badaniom, ale też wydobywa duchowe znaczenie każdego z naniesionych na obraz elementów. Dzięki temu sztukę Minciela daje się odczuwać nie tylko wzrokiem, ale i wszystkimi pozostałymi zmysłami.
Wystawa potrwa od 28 stycznia do 24 lutego bieżącego roku.
Kuratorką ekspozycji jest Katarzyna Zahorska.