„Myślę tak, jak człowiek myśli spacerując. Nie biegnąc, tylko spacerując, podkreślam.Idę spokojnie, mam głęboki oddech podczas mojego długiego spaceru. Ten spacer jest rzeczywiście spacerem długodystansowca, który przeżywa to, co robi i w związku z tym emocjonalność tego działania nakierowana jest do świata z jednej strony, a drugiej do struktury dzieła, która się ciągnie i potęguje, wzmacnia poprzez ciągłe dodawanie nowej energii” – opowiadał w 1988 r. w wywiadzie udzielonym Krzysztofowi Stanisławskiemu Roman Opałka – zmarły w 2011 r. jeden znaj wybitniejszych polskich artystów XX wieku.
Roman Opałka przeszedł do historii przede wszystkim za sprawą „obrazów liczonych”,powstałych w wyniku realizowania, z żelazną konsekwencją, od 1965 r. aż do śmierci twórcy, programu opisania świata i upływającego czasu za pomocą odmalowywanej progresji cyfr. Artysta był przekonany, że liczby są bardziej pomocne w mówieniu o czymś, czego właściwie powiedzieć nie sposób. W efekcie powstawały kolejno numerowane kompozycje zatytułowane „Detal”, osiągające na krajowych i zagranicznych aukcjach rekordowe – w odniesieniu do polskich realiów – ceny. Prace Romana Opałki docenili kolekcjonerzy na całym świecie, o czym świadczy ich włączenie do zbiorów m.in. Museum of Modern Art i Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Centre Georges’a Pompidou w Paryżu oraz Muzeum Sztuki w Łodzi. Artysta reprezentował ponadto Polskę na Biennale w Wenecji w 1995 r.
Wystawa we wrocławskiej Galerii Miejskiej ma za zadanie przedstawić mniej znany wycinek dorobku twórcy: jego okazałe obrazy na tekturze, obraz olejny z serii „Alfabet grecki”, liczne rysunki, gwasze, a także projekty i zrealizowane kompozycje plakatów, medali oraz okładek książek. Są to prace zadziwiające swoją znakomitą formą, perfekcją techniczną, śmiałą kompozycją i kolorystyką, które Roman Opałka tworzył w Warszawie przez okres trzech dekad poprzedzających jego wyjazd do Francji w 1977 r. Wśród prezentowanych obiektów znajdują się również kreacje osobliwe i kontrowersyjne, m.in. te sławiące Ludowe Wojsko Polskie. Pomimo, że sytuują się one poza głównym nurtem twórczości artysty, stanowią komplementarny składnik jego dorobku, pozwalający w pełni zrozumieć jego opus magnum czyli cykl „Opałka 1965 /1 – ∞”.
Wystawiane eksponaty stanowią część obszernej prywatnej kolekcji różnych prac Romana Opałki, liczącej ponad 200 obiektów, obejmującej także liczne fotografie,dokumenty, pamiątki etc. Dwa duże obrazy na tekturze pochodzą ze zbiorów Urszuli i Krzysztofa Strykierów. Za swoiste uzupełnienie ekspozycji posłuży zespół autorskich, unikatowych fotogramów powstałych w pracowni artysty w Bazeracorazna Biennale 1995 w Wenecji, wykonanych przez znakomitego fotografika Czesława Czaplińskiego.
Kuratorem wystawy jest Krzysztof Stanisławski.
Film z wernisażu wystawy:
Zobacz zdjęcia z wernisażu:
https://www.facebook.com/galeria.miejska/photos/?tab=album&album_id=771662636243485