en     Kontakt

KURZ ZEN / 08.03.2018 - 30.03.2018

Od 8 do 30 marca wnętrza Galerii Miejskiej we Wrocławiu wypełnią orientalne dzieła dwójki artystów – Polaków, buddyjskich mnichów – Ewy Myoshin Hadydoń i Nyogena Nowaka. Na wystawie „KURZ ZEN” będzie można zobaczyć prace wykonane tuszem.



Zen (cicha medytacja, religijna kontemplacja) to nurt buddyzmu, którego wcielenie w życie pozwala na uzyskanie świeżości umysłu i klarownego myślenia. Podstawową praktyką w tym nurcie jest medytacja siedząca zwana zazen, której istotą jest poznanie swojej prawdziwej natury i wejście w stan najwyższego oświecenia.
Ze względu na brak możliwości pełnego opisu prawdziwej natury zen za pomocą słów, wielu artystów – wyznawców tego podejścia, tworzy dzieła, które mają za zadanie przedstawiać filozofię i ducha zen. Artyści traktują tutaj proces twórczy jako formę medytacji, która pogłębia ich stopień wtajemniczenia, a także drogę, którą mogą dotrzeć z wyznawaną przez nich filozofią do innych ludzi.

Dwójka buddyjskich mnichów, małżeństwo – Ewa Myoshin Hadydoń i Nyogen Nowak to Polacy na stałe mieszkający w Japonii. Oboje zajmują się sztuką. Ona malarstwem ezoterycznym (mikkyoga), natomiast On malarstwem zen (zenga).


Ewa Hadydoń o swojej twórczości:

Buddyzm i sztuka są wzajemnie ze sobą powiązane. Buddyjska nauka od starożytności była symbolizowana przez Buddę, istotę wolną od wszelkich ograniczeń. Mandala Trzynastu Buddów ukazuje w rzeczywistości trzynaście aspektów jednego Buddy, który jest Pustką. W ikonografii japońskiego buddyzmu owymi trzynastoma Buddami są: Fudo Myoo, Shaka Nyorai, Monju Bosatsu, Fugen Bosatsu, Jizo Bosatsu, Miroku Bosatsu, Yakushi Nyorai, Kanzeon Bosatsu, Seishi Bosatsu, Amida Nyorai, Ashuku Nyorai, Dainichi Nyorai i Kokuzo Bosatsu. Każdy z Buddów ma swój specyficzny mistrzyny werset (dharani), często uważany za kwintesencję buddyjskiej sutry. Zapisywane jest to pismem siddham (po japońsku bonji), rodzajem starożytnego sanskrytu używanym wyłącznie do celów sakralnych, który w VIII wieku przeniesiony został do Japonii z Indii poprzez Chiny, przez ezoteryczne tradycje buddyzmu tendai i shingon. W Japonii sztuka kaligrafii bonji osiągnęła swój zenit i wpłynęła na wiele innych buddyjskich tradycji.

Nyogen Nowak o swojej twórczości:

Sztuka zen, której zasadniczym celem jest nauczanie i inspiracja powinna być raczej kontemplowana niż oglądana. Tradycyjnie każdy ze zwojów wystawiany był w reprezentacyjnym pokoju świątyni lub domu mieszkalnego, pozwalając w ten sposób na spokojne kontemplowanie obrazu. Często wystawy sztuki zen odbywają się nie tylko w muzeach sztuki lub galeriach, ale także w salach medytacyjnych świątyń. Najważniejszym elementem malarstwa zen (zenga) i kaligrafii zen (zensho) jest przepływ witalnej energii życia poprzez tusz, zwany po japońsku bokki. Można powiedzieć, że jest to najcenniejszy sekret sztuki zen. W orientalnym malarstwie tuszem, a szczególnie w malarstwie zenga najważniejsza jest linia. Jeśli linia pełna jest owej witalnej energii życia, obraz zyje i posiada zdumiewajaca moc. Nie zalezy to od techniki malarskiej, jakosci papieru, tuszu czy pedzla. Lecz jedynie od tej witalnej energii, która zawsze jest obecna, ale nie ujawnia się, jeśli się jej nie kultywuje. Stąd sztuka zen jest częścią treningu zen. Zazen jest jednym ze sposobów jej kultywowania.

Kuratorem wystawy jest Mirosław Jasiński.

Wernisaż odbędzie się 8 marca (czwartek) o godzinie 18:00.
Podczas wydarzenia odbędzie się uroczystość kenteki, której będą towarzyszyć utwory muzyczne z tradycji komuso (w wykonaniu Igora Pietraszewskiego).

Zobacz zdjęcia z wernisażu:
https://www.facebook.com/pg/galeria.miejska/photos/?tab=album&album_id=1629396490470091

Zobacz film z wernisażu:


Galeria Miejska we Wrocławiu
ul. Kiełbaśnicza 28
50-109 Wrocław

(71) 344 67 20
biuro@galeriamiejska.pl

Kule - projekt Lech Twardowski, wykonanie Wiesław Waszkiewicz
Logotyp - Marta Płonka